Profesori pentru copiii secolului 21: Conferința Națională a Studenților de la Pedagogie

Cea de-a II-a ediție a Conferinței Naționale Studențești despre practicile educaționale din învățământul  primar și preșcolar cu tema „Profesori pentru copiii secolului 21” s-a desfășurat sub paradigma pedagogiei de proiect, abordare apărută ca urmare a necesității de a pregăti profesori pentru copiii și elevii de azi. Evenimentul a fost găzduit de către Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic din cadrul Universității „Lucian Blaga” Sibiu, în perioada 22-23 aprilie.

13091639_941087136004063_155275680_o

Conferința Națională a Studenților de la Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar a reunit aproximativ 80 de studenți din opt centre universitare (București, Timișoara, Brașov, Arad, Alba, Iași, Craiova și Sibiu). Viitorii profesori pentru învățământul primar și preșcolar au venit cu interes la conferință din dorința de a afla care sunt elementele de noutate pe care trebuie să le respecte, pe parcursul actului predării, pentru a educa eficient și corect generația nativilor digitali.

„A doua ediție a Conferinței PIPP s-a desfășurat sub aceeași paradigmă a pedagogiei de proiect, în forma workshop-urilor și nu a discuțiilor sterile, iar ceea ce s-a schimbat a fost tematica, respectiv cum sunt sau cum ar trebui să fie profesorii pentru copiii secolului 21. Am adăugat două ateliere celor din prima ediție: atelierul de optimizare a dezvoltării personale pe baza tehnicilor NLP (programare neuro-lingvistică) și atelierul pentru dezvoltarea gândirii critice și a creativității”, a declarat conf. univ. dr. Adriana Nicu, inițiatoarea și coordonatoarea conferinței.

Tehnologia modelează modul în care „nativii digitali” percep informația

Trăim în secolul 21 iar generația care îl reprezintă este o provocare continuă pentru practicile educaționale. Este vorba despre globalizare, despre invazia tehnologiei, dinamica pieței muncii, fenomenul imigrației și multe alte probleme. Această generație a fost numită de către autorul american Marc Prensky, în articolul Digital Natives, Digital Immigrants,  „nativi digitali”. Profesorii își pun de cele mai multe ori întrebarea „Cum pot să fiu eu profesor pentru copiii secolului 21?”

13063959_941085162670927_58762123_o

„Impactul tehnologiei în viața acestei noi generații și asupra felului în care ei învață este uimitor, le modelează felul în care percep și procesează informația, precum și preferințele și așteptările pe care ei le au. Un profesor pentru copiii secolului 21 trebuie să fie deschis la ceea ce înseamnă tehnologie și valorificarea ei în clasă, în predare, învățare și evaluare. […] Cred că undeva ar trebui să găsim un echilibru, o complementaritate a ceea ce înseamnă uman și tehnic. Sunt două lucruri pe care le putem lăsa moștenire copiilor: rădăcinile și aripile. Voi puteți să dați aripi generațiilor cu care veți lucra ca să străbată secolul care este în fața noastră”, a explicat conf. univ. dr. Daniela Crețu.

„Viitorul înseamnă dinamism, schimbări fantastice”

„Dacă ne uităm la copiii din zilele noastre, cei pe care voi îi învățați, sunt tot mai diferiți față de voi care sunteți foarte aproape de vârsta lor. Peste ani copiii vor fi și mai diferiți și trebuie să aveți deschiderea necesară pentru a găsi mereu metodele prin care să ajungeți la mintea și la sufletul acestor copii. Trebuie să rămâneți deschise la lucrurile acestea pentru că  viitorul înseamnă dinamimsm, schimbări fantastice care se petrec cu o  rapiditate imensă, înseamnă dezvoltări de tehnologii, mobilitate, globalizare”, a precizat în deschiderea conferinței prof. univ. dr. Livia Ilie, prorector strategie organizațională și financiară.

DSCN9480

Viitorii pedagogi au primit un sfat în ceea ce privește metodica demersului educațional, din partea reprezentantului Inspectoratului Școlar Județean Sibiu pentru învățământul preșcolar și special, prof. Delia Stoicescu: „Trebuie să reflectăm la probleme serioase, să luăm logica cea mai simplă  a metodicii atunci când construim demersul educațional și strategiile noastre de învățare. Avem cărți și repere serioase, oameni care construiesc formarea initială extrem de serios. Reîntoarcerea la gândirea logică a metodologiilor trebuie să fie mecanismul primar de supraviețuire în sistemul de educație”.

Sunt fascinată, voi pleca de aici cu un bagaj mare de cunoștințe

Studenții au participat la 8 ateliere (Limbă și comunicare, Abordări integrate în domeniul științelor, Formarea competenţelor interculturale la elevi, Optimizare personală prin tehnici NLP, Pedagogie experiențială, Dezvoltarea gândirii critice și a creativității, Atelier de artă plastică, Atelier de muzică) în cadrul cărora au avut ocazia să exerseze abilități integrabile în profilul de competențe al profesorului pentru învățământ primar și preșcolar.

13054780_941084326004344_839572367_o

„A fost o experiență frumoasă, relaxantă  și emoționantă, iar cel mai mult mi-a plăcut faptul că am văzut un colectiv sudat. Colegele de la Sibiu au avut niște activități absolut deosebite. Sunt fascinată! Mă bucur mult că mă aflu aici și voi pleca cu un bagaj mare de cunoștințe; aceasta este dovada că nu am venit degeaba. Când mă întorc la activitate mea pot să pun în aplicare ceea ce am învățat la această conferință, în special experimentele și activitățile practice. Copiii au nevoie de demonstrații!”, a declarat Lavinia Ștefan, studentă la Universitatea București.

Participanții au exersat metode şi tehnici de lucru experienţiale de team-building care pot fi utilizate în lucrul cu copiii, metode şi tehnici experienţiale de management al clasei, precum și dezvoltarea comportamentelor specifice educaţiei nonformale. De asemenea, au aflat ce trebuie să facă pentru a proteja „Pădurea- plămânul planetei” şi să le insufle prin educație același lucru copiilor, au avut ocazia să își dezvolte energia creatoare şi însuşirile cu care sunt înzestraţi, au fost invitați la joc și mișcare prin improvizaţii vocal-instrumentale.

Conferința a fost organizată de Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Facultatea de Drept, Departamentul de Drept Privat și Științele Educației, specializarea PIPP, coordonator: Conf. univ. dr. Adriana Nicu.

Iulia ROF

Loredana MUNTOIU

Lasă un comentariu