Şi ei au visuri…

 

Îi vedem aproape zilnic. Pe stradă, la gară, dimineaţa sau seara, lunea sau vinerea, vara sau iarna, indiferent de moment, ei sunt afară. Îi vedem mereu şi cu toate acestea, ei sunt invizibili. Ne prefacem că nu îi auzim şi nu îi vedem, când ei încearcă să vorbească cu noi, ne prefacem că nu există şi totuşi ei sunt la fel de reali şi de vii ca şi noi.

Tot la fel de reale şi de vii sunt şi visurile lor. Sunt ei, copiii străzii. Murdari, neîngrijiţi, stingheri dar cu visuri măreţe. Sunt mici, poate mult prea mici ca să înţeleagă şi să trăiască pe pielea lor greutăţile vieţii, mult prea mici să colinde pe străzi, mult prea mici să “muncească”. Sunt copii, iar copiii visează. Dar ei au timp să viseze? Micuţii care cutreieră străzile zi şi noapte pentru câţiva bănuţi, ei ştiu ce vor să se facă atunci când vor fi mari?

18926182_1456315267764060_207427049_o

Pe Narcis l-am întâlnit pe stradă într-o dimineaţă mohorâtă. Părea obosit, trist şi era răcit. El m-a abordat înainte să am eu timp să o fac. Mi-a spus că are 8 ani şi cerşeşte pentru a-şi ajuta părinţii şi pe cei 6 fraţi. Întrebat ce vrea să se facă atunci când o să fie mare, ochii i-au sclipit şi mi-a răspuns că ar vrea să devină profesor de matematică. Singurul impediment ar fi absenţele acumulate, din cauza faptului că în loc să fie alături de colegii lui, în clasă, el se află pe stradă. Tocmai de aceea, se strâduieşte mai mult şi are note de foarte bine, în special la matematică. Zâmbeşte la gândul că într-o zi ar putea să stea la catedră.

Lângă Narcis, e unul din frăţiorii mai mici, Ovidiu. E timid, neîngrijit şi micuţ pentru cei 5 ani cât spune că are. El nu ştie încă ce vrea să devină, dar e pe drumul cel bun. „Are o mulţime de buline roşii la grădiniţă”, îl laudă Narcis.

Te abordează cu o față tristă, care să îți provoace milă. Vorbesc încet și încearcă să adopte o atitudine care să îți atragă atenția, încearcă să își mascheze copilăria și să te facă să îi ajuți cu bani. Însă dacă începi să le acorzi atenție, dacă începi să vorbești cu ei, expresia lor se schimbă radical. Ochii mici și triști devin ochi curioși și veseli, expresia supărată și amărâtă dispare și este înlocuită de un zâmbet cald, zâmbetul pe care toți îl aveam în copilărie și care a dispărut odată cu trecerea timpului.

Pe Maria am întâlnit-o într-o după-amiază caniculară. Deşi era foarte cald afară, ea era îmbrăcată foarte gros. Din nou, m-a abordat înainte să o fac eu. Iniţial, după înfăţişare, i-am dat 7 ani, cu indulgenţă. Mi-a spus că are 10 şi că ar vrea să fie cântăreaţă şi să apară la televizor în serialul Violetta. A recunoscut că nu se descurcă excelent la şcoală, cel mai probabil din cauza absenţelor acumulate, absenţe care anul trecut au făcut-o să repete anul, dar când merge îi place mult ora de muzică şi cea de educaţie fizică.

Am plecat pentru că am simţit că sunt privită suspicios de cea care părea mama ei, dar nu înainte să o salut pe Maria. M-a salutat înapoi şi mi-a zâmbit.

La fel am fost adordată câteva zile mai târziu de Elena. Avea o privire mult prea tristă și mult prea chinuită pentru o fetiță de 6 ani, cât mi-a mărturisit că are. Părea obosită și pierdută. Foarte timid, după ce i-am dat câteva idei în privința unei posibile viitoare meserii, mi-a răspuns că ar vrea să devină doctoriță. Mi-a confirmat că i-ar face plăcere să aibă grijă de cei bolnavi și că ar avea curaj să facă injecții celor care ar avea nevoie.

Cu toate că erau neîngrijiţi, murdari, răciţi, probabil şi flămânzi, aveau speranța că într-o zi viaţa lor nu va mai însemna cerşitul pe stradă, ci va fi compusă din împliniri, faimă, fericire şi normalitate. E destul de evident că au probleme, că nu au o viaţă roz, nici măcar una normală, care să le asigure minimul necesar dar ei zămbeau, cu toate acele neajunsuri, zâmbeau. Ar trebui să învățăm de la ei!

 

Cătălina Dragomir

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

