Despre ,,Level up” in viața reală sau ,,Gamification”

 

,,Tutorial”

Recompensele precum dulciuri între paginile cărților, mesajele de felicitare de pe aplicațiile mobile, la efectuarea numărului de pași, bonificațiile pentru angajatul lunii, bulinele roșii primite la școală, reputația și statutul pe forumuri sau în organizații sunt  tot atâtea exemple reale în care putem găsi corespondențe ale fenomenului  numit ,,Gamification”. Cu alte cuvinte, ne putem folosi de elementele de bază ale unui joc, ca de exemplu avansatul în niveluri de dificultate sau stabilirea unor reguli, într-un total alt context decât cel virtual.

 ,, Jocul defapt”

În ciuda faptului că a apărut de peste 15 ani, fenomenul de ,,Gamification” nu s-a bucurat deloc de notorietate. Totuși începând cu 2010 și până în momentul de față, are parte de aplicații și utilitate în tot mai multe și diverse domenii, de la media până la resurse umane și educație.

Ceea ce oferă acestui proces utilitate este faptul că motivează și aduce interes și satisfacție chiar și în munci care par sisifice. Îmbinarea jocului cu munca până la urmă s-a dovedit a fi ceva firesc ținând cont ca însuși munca are aceleași caracteristici cu jocul, rezolvarea de probleme spre atingerea unui scop.

Una din sursele de inspirație pentru acest concept a venit de la așa numitul gen de joc de rol (RPG, role-playing-game) unde caracterul, avatarul tău în joc posedă anumite atribute ca de exemplu forță, inteligență, agilitate, noroc, carismă. Aceștia sunt factorii care vor ghida dezvoltarea personajului tău, iar progresia este realizată de acumularea de puncte de experiență și avansul în niveluri de dificultate și rang, fiind obținute din completarea unor sarcini sau învingerea altor personaje în contextul jocului.

De asemenea chiar și jocurile de masă își au rolul lor în această practică, elementele de stabilire a unor reguli și condiții de a câștiga sau de a-ți învinge oponentul reprezintă și ele puncte care au fost luate în considerare atunci când companiile și serviciile le-au introdus în strategia lor.

Printre metodele folosite cel mai des se pot număra tabelele de scor și clasament, sistemele de ranguri, recunoașterea realizărilor prin insigne sau simboluri care să ateste îndeplinirea anumitor sarcini și obținerea de puncte sau ceva care sa măsoare productivitatea.

Exemple concrete în aplicarea de ,,gamification” se numără și jocul Foldit prin care cercetătorii au reușit să obțină o soluție la o problemă cu care se confruntau de 15 ani. Mulți dintre savanții de top ai Universității din Washington nu au reușit sa găsească o         structură-cristal pentru unul dintre virușii care cauzează SIDA, astfel centrul de știință al jocurilor în cadrul Universității din Washington a creat jocul pe nume „Foldit”, un Puzzle online despre plierea proteinelor sau un fel de LEGO, dar cu proteine în care utilizatorul își poate pune la bătaie creativitatea pentru a crea structuri de proteine care să se potrivească anumitor criterii.

Soluția, a fost gasită in zece zile, chiar astăzi jucători din toată lumea pot concura pentru puncte și realizări în cadrul jocului .

Cum am aplicat eu ,,gamification

În cadrul stagiului meu în Viborg, Danemarca, ca student Erasmus+ am făcut parte dintr-o echipă cross-profesională în care scopul a fost conceptualizarea unui produs tehnologic care să se dovedească a fi fezabil, viabil și dezirabil, pentru copii din școlile primare. Walk’n’Pick a rămas numele proiectului, iar scopul lui este de a îmbunătăți condiția fizică și abilitățile sociale ale fetelor între vârsta de 5~6 ani, cu predispoziție la obezitate. Acest fapt se realizează prin folosirea funcției de urmărire a mișcărilor a smartphone-ului, astfel în urma executării unui anumit timp de activitate primești un cufăr virtual care conține diferite obiecte cu care îți poți construi alte obiecte, de la măști, haine până la castele sau mașini, care în cele din urma pot fi adăugate în inventarul personal și schimbate între jucători. Ideea echipei s-a dovedit a fi un succes câștigând astfel locul doi pe întreaga universitate.

 

 

 

 

 

 

 

Link-uri utile și mai multe informații

Gamification în școlile din România

TEDx Gamification at work

TEDx The Future of Creativity and Innovation is Gamification

TEDx Gamification in Higher  education

Octalysis

Gamification ca și factor motivațional

Blogul unuia dintre cei mai importanți oameni din acest domeniu

Articol despre Gamification în română

Ioan Prutianu-Topârcean

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s