Dan Drăghicescu, producător, regizor și om de publicitate: „Orice creativ născocește o grămadă de povești”

16128972_10209360899233491_1668200202_n

Dan Drăghicescu a început să fie pasionat de publicitate din 1997 când se afla în Franța, iar în anturajul de prieteni erau numai oameni de film și de publicitate.Împreună cu aceștia a mers pe platourile de filmare și a început să contribuie la diverse proiecte. Un an mai târziu a primit ofertă de angajare din partea unei agenți de publicitate din America pentru care a început să lucreze în București, ca producător. Dan Drăghicescu a produs peste 400 de spoturi TV în România și străinătate. El este producătorul scurtmetrajului Fata din Transilvania cu Maia Morgenstern, produs împreună cu PINK STRIPE și selectat de HBO pentru difuzare. Cea mai recentă producție la care a contribuit ca producător asociat este Războiul regelui, povestea ultimului lider supraviețuitor al celui de-Al Doilea Război Mondial, regele Mihai al României. 

Reporter: Ce v-a stârnit interesul pentru publicitate?

Dan Drăghicescu:Publicitatea a fost o pasiune din copilărie. Îmi aduc aminte că la 15 ani am văzut primele reclame luminoase la Berlin și m-au marcat efectele luminoase care dădeau altă culoare Berlinului față de`griul` care era în București. Tot în Germania am văzut pentru prima dată un showroom, foarte multe mașini expuse într-o vitrină luminată noaptea. Toate aceste lucruri mi-au rămas cumva întipărite subliminal și m-au făcut să realizez că am afinități pentru publicitate. Fiecare dintre noi este creativ chiar dacă nu lucrează în publicitate, oricine are o creativitate aparte, depinde cum o provoacă și care sunt rezultatele. Eu am început prin a critica reclamele.

„Cinematografia este pasiunea ascunsă din spatele publicității”

Rep: Cum reușiți să proiectați ideile clientului în publicitate?

D.D.:În publicitate totul se rezumă la reacția clientului care îți plătește munca, creativitatea pe care o scornești. Totul este, de fapt, în spatele unui brief.Orice creativ născoceste o grămadă de povești. Viziunile pe care le ai sunt „îngrădite” de către clienți pentru că ei vor să își vândă produsul. Făcând referire la proiectele independente pe care le fac pentru artă sau scurtmetraje, aici e vorba despre ideile mele personale pe care le proiectez, dar și aici ideile se dezvoltă în grup. Dacă faci ceva de unul singur, fără să te consulți cu ceilalți, riști să îți placă numai ție.Pentru mine, cinematografia e pasiunea ascunsă din spatele publicității.

Rep: Cât de multă muncă implică un astfel de proiect și care sunt cele mai mari provocări?

D.D.: Cea mai mare provocare e atunci când filmezi pe peliculă, nu știi niciodată dacă s-a degradat filmul sau nu, dacă cadrul este sau  nu corect. Stai mereu cu inima cât un purece până se developează pelicula. În cinematorgrafie și în publicitate trebuie să ai răbdare imensă. Răbdarea este o virtute și nu o are oricine. Apoi ai nevoie de determinare,fiind realizată tot cu răbdare. Oamenii dacă ar avea răbdare pe planeta asta ar fi mai buni.

După 13 ani în care s-a dedicat publicității și a realizat proiecte pentru clienți, Dan Drăghicescu și-a făcut curaj și a început primul proiect cinematografic, scurtmetrajul „Fata din Transilvania”. În anul 2010 a început proiectul alături de regizorul Sabin Dorohoi, iar personajul principal a fost Maia Morgenstern. Producția s-a axat pe tema tradițiilor și a fost filmată în satul Dealul Frumos, care este centrul fizic al României.Cum cinematografia este o pasiune pentru Dan Drăghicescu, acesta a continuat proiectele, iar acum se bucură de succesul documentarului „Războiul Regelui”, producție la care a fost producător asociat.

Rep.: Cum a luat naștere proiectul Războiul Regelui?

D.D.:Proiectul este născut de John Florescu, producătorul principal al documentarului „Războiul Regelui”, la sugestia tatălui acestuia, Radu Florescu. După părerea mea, Radu Florescu a fost un mare ambasador al României peste hotare, a lucrat în diplomație în perioada războiului, și rămâne un adevărat istoric. John Florescu a fost influențat de tatăl lui care a venit cu ideea că trebuie să vorbească cu Regele Mihai cât mai e în viață pentru că are multe de spus din timpul războiului.Practic așa s-a născut un proiect pe care nu credeam că o să îl facem documentar la vremea respectivă. Erau pur și simplu niște întrebări iar dialogul cu regele avea să rămână în arhiva Universității din Boston, unde era profesor Radu Florescu. Am văzut dialogul cu regele în anul 2008 și mi-a dat seama că este subiect de documentar. Cu doi ani în urmă am stat de vorbă cu John și i-am zis că trebuie să facem ceva pentru a da viață proiectului. Era necesar să facem un script, un fir al poveștii și împreună cu John am decis să vorbim cu un regizor. I-am zis că un regizor din România nu prea are timp de istorie și am spus că un regizor din afară e mai potrivit. John a venit cu ideea să colaborăm cu Trevor Poots, care este foarte bine pregătit pe documentări istorice.

Războiul Regelui, cel mai elaborat proiect istoric de la revoluție până în prezent

Rep.: Având în vedere complexitatea subiectului, care au fost pașii pe care i-ați urmat pentru a reuși să ilustrați toate momentele importante din viața regelui?

D.D.:E un subiect delicat pentru care am avut nevoie de mulți istorici implicați. În afară de filmarea cu regele, care a fost făcută acum zece ani, toate filmările s-au facut în 2016, inclusiv interviurile și scenele de reconstituire. Am plătit actori, uniforme, locații și mașini de epocă și am filmat în Moscova, New York, Berlin și în Londra. Trebuie să vorbești cu 100 de oameni ca mai apoi doi dintre ei să fie implicați, fiind vorba de un proiect după al Doilea Război Mondial, testimonialul regelui. Cu toate că e un proiect istoric care implică România și afectează România într-un fel, statul nu s-a implicat deloc. Nu le-am cerut ajutorul, doar le-am prezentat că facem asta, ne așteptam să vină în întâmpinare, deoarece este considerat cel mai elaborat proiect istoric de la revoluție până în prezent. Documentarul  Războiul Regelui a fost difuzat pe PRO TV, la dorința familiei regale, pe data de 10 mai, cu ocazia Zilei Regalității, iar  feedback-ul a fost surpinzător. Chiar dacă filmul a fost  difuzat târziu, se pare că oamenii au fost captivați. Nu mă așteptam ca societatea asta să fie așa pasionată de istorie. Cred că am reușit să captivăm publicul datorită aportului regizorului Trevor Poots.

dsc05007

Rep.: O colaborare cu regizorul garantează succesul producției. Care sunt tainele comunicării dintre producător și regizor?

D.D.:Încerci să îl cunoști, să îi știi părțile sensibile și să îi asculți doleanțele. Unul dintre secrete e să încerci să petreci foarte mult timp cu un regizor înainte de filmare. M-am întâlnit de foarte multe ori cu Trevor înainte să facem filmările, înainte să fim în camera de montaj, încercând să îi cunosc pasiunile. Dar pentru a cunoaște o persoană, mai întâi de toate, trebuie să te documentezi. Trebuie să ai răbdare cu un regizor, să fii pe unda lui.

Rep.: Cum ați descrie documentarul Războiul Regelui oamenilor care nu l-au văzut încă?

D.D.:Este un proiect creat după fapte reale și majoritatea oamenilor care „joacă” în filmul acesta sunt oamenii reali care au făcut parte din acele evenimente. Cred că e o lucrare palpabilă, credibilă care merită văzută de oameni care sunt pasionați de istorie sau care doresc să vadă ce s-a întâmplat cu țara lor în 1944, în al Doilea Război Mondial. Lucrând cu oameni care au făcut parte din eveniment, aceștia sunt  martori care relatează faptele așa cum au fost. Cred că interesul crește numai atunci când vezi un trailer. Pot spune că este cel mai elaborat dialog cu un rege făcut la noi în țară. Regele Mihai a și recunoscut că sunt cele mai multe ore  pe care le-a vorbit cu niște oamenii și i-a făcut placere să vorbească cu echipa, pentru ca nu sunt jurnaliști. Datorită realizării acestui documentar, fiind doar pasionat de istorie și nu regalist, am constatat că atâtea valori au trecut prin România, ca timp, și s-au pierdut, iar societatea nu le-a valorificat într-un fel. Oamenii nu au folosit valorile pe care le-au avut.

Rep.:  Ce demersuri ați făcut pentru a promova documentarul?

D.D.:Filmul are un website foarte bine elaborat, razboiulregelui.ro la care a lucrat o armată de oameni  timp de două luni. Făcând parte din proiect sunt destul de mândru pentru că nu sunt multe filme cu un astfel de site sau poate niciunul în România. E un proiect istoric care nu apare și dispare ca o comedie, rămâne mult timp și ar merita un website ca lumea să îl viziteze și să învețe istorie într- un fel. L-am gândit din punct de vedere istoric și a fost făcut cu istorici.

„Emoțiile sunt vibrații pe care le percepi tu ca om, le absorbi, și ajunse la creier dau senzația de sensibilitate”

Rep.: Fiecare poveste transmite un mesaj. Cum credeți că poate avea mesajul un impact mai mare, dacă este transmis cu ajutorul imaginii foto sau video?

D.D.:Ambele transmit un mesaj. E adevărat că vizualul, imaginea video este mai puternică decât o fotografie. Imaginea video îți creează emoțiile altfel dar, există imagini stil care îți creează o infinitate de emoții numai când te uiți la o poză. Ca pasionat de fotografie pot spune că imaginea video are un atu față de fotografie. În afară de imaginea care se mișcă,  are sunetul care după părerea mea este 50% dintr-un film. Sunetul aduce emoție. Chiar și în filmele mute, sunetul era prezent prin pianul care acompania mișcările, acea muzică îți crea emoție.Dacă o imagine este văzută fără sunet, se pierde jumătate din emoție. Emoțiile sunt vibrații pe care le percepi tu ca om, le absorbi, și ajunse la creier dau senzația de sensibilitate.

Rep.: Care a fost cea mai mare provocare pe plan profesional?

D.D.: Câteva prezentări pe care le-am avut pentru niște proiecte „banale”, gen detergenți. Nu dormeam noaptea înainte de prezentare. Profesionist fiind, există emoții la fiecare prezentare. Ca orice creatură umană îmi e frică de greșeală și înainte de prezentării am emoții. Dar e surprizător. Dacă prezint Vodafone nu am nicio emoție, dar la detergenți am alte emoții. Probabil că nu sunt public țintă la detergenți și nu știu cât pot să transmit ca o femeie să cumpere detergenți, dar vreau să fiu sigur că a înțeles povestea. Nu sunt emoții de film, dar, suntemoții mai ciudate

Rep.: Dacă  ați avea posibilitatea să schimbați lumea printr-un film, ce temă ați alege?

D.D.: O temă istorică, cu siguranță, istoria e credibilă, s-a întâmplat deja. Societatea trăiește prin istorie. Situația e incertă pe teritoriul României pentru că mulți nu înțeleg ce s-a întâmplat înainte, să evite. Istoria este singurul exemplu organic, palpabil.  Când faci un proiect despre istorie faci despre ceva care a existat, dar când faci un proiect despre Sience Fiction e despre ceva care nu există. Pentru a schimba lumea aș evidenția oameni din istorie care au adus un aport în România, în Europa sau planetar. Aș prezenta ceea ce a făcut un împărat roman când a încercat să colonizeze România și cum a folosit resursele din țară. Sunt exemple care te pun pe gânduri, trebuie să gândești pozitiv. Societățiile din ziua de astăzi nu reaplică și nici nu evită ceea ce văd în istorie. O văd ca pe o greșală globală și majoră în România.

Loredana MUNTOIU

Iuliana ROF

Sursa foto principală: Iulian Ignat

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s