Radu Goța, de la fotbal la muzică populară: „Cânt cu drag pentru că iubesc folclorul și vreau să promovez tradițiile”

 

14940225_1255393424518240_6042566335686278280_o

Tânărul interpret sibian reușește să se dedice pasiunii pentru muzica populară și să „transmită prin cântec respectul pentru tradiții”, după ce mama lui i-a descoperit talentul și l-a încurajat să urmeze acest drum. Însă, persoana care și-a lăsat cu adevărat amprenta asupra carierei sibianului în vârstă de 23 de ani a fost Lucreția Ciobanu. Radu Goța a făcut zece ani fotbal, iar pe scenă a urcat pentru prima dată ca model. Datorită admirației publicului de atunci, dar și a dorinței de a promova tradițiile și folclorul românesc, Radu a ales scena.

Reprezentant al mărginimii Sibiului, Radu Goța își amintește cu drag de primii ani ai vieții lui: „Copilăria mi-am petrecut-o la țară, în localitatea Vale (Săliște, n.red.), la bunica din partea tatălui, pe care o iubesc foarte mult. Sunt amintiri pe care nu le voi uita niciodată. Am avut o copilărie altfel, plină de aventură, nu îmi pierdeam timpul în fața unui laptop, cum fac copiii din zilele noastre. Mă trezeam la cântatul cocoșului și povesteam cu bunica. Ea m-a învățat ce înseamnă tradițiile și faptul că este foarte important să avem grijă de ceea ce ne-au lăsat strămoşii noștri. Datorită copilăriei petrecute la sat am învățat să apreciez mai mult oamenii și cred că acest lucru contează. Este important să știm să fim oameni și să apreciem adevăratele valori”, spune artistul.

„Publicul m-a motivat să lupt pentru visul meu”

Pasiunea lui Radu pentru cântec a prins contur după mai multe surprize pe care i le-a oferit viața. Mama lui a fost cea care i-a descoperit talentul și l-a încurajat să urmeze acest drum, deși și-a dedicat ani buni din viață sporturilor. A făcut karate, baschet, atletism, înot, iar ultimul sport pe care l-am practicat timp de 10 ani a fost fotbalul (la echipa FC Interstar Sibiu). Radu Goța a cântat prima dată muzică populară, pe o scenă, la un concurs de fotomodele, iar aplauzele primite l-au emoționat și motivat să lupte pentru a ajunge un artist bun.

„Mama mea cânta când era tânără și mie îmi plăcea să o imit. Ea mi-a descoperit acest talent, m-a încurajat să cânt și m-a înscris la Școala Populară de Arte și Meserii „Ilie Micu” din Sibiu. Acolo am fost îndrumat, timp de trei ani, de doamna profesoară Margareta Berzovan, pe care am îndrăgit-o foarte mult și din păcate nu mai este printre noi… A fost o trecere foarte rapidă de la sport la muzică și, recunosc, a fost un început mai greu. Ceea ce m-a ajutat să progresez și m-a determinat să lupt a fost prima experiență pe o scenă ca artist. Atunci am vrut să îmi valorific talentul descoperit de mama și am cântat muzică populară la un concurs de fotomodele, organizat în Sibiu. Această experimenta a fost un succes, deoarece am reușit, zic eu, să impresionez publicul, am simțit cum acesta mă susține. Foarte multă lume mi-a spus să continui să cânt. Toate acestea, în special publicul, m-au motivat să lupt pentru visul meu”, a declarat artistul sibian.

13731462_1816248941938764_4849112714107599196_n

„Mândrule, bine ai venit!”

În timp ce încerca să își formeze vocea și cariera, Radu Goța a avut parte de o surpriză, „un dar de la Dumnezeu”, după cum mărturisește, care i-a schimbat viața și l-a ajutat să înțeleagă cât de important este să își urmeze visul de a fi un artist bun și de a promova folclorul. „Am cunoscut-o pe doamna Lucreția Ciobanu datorită unei vecine care știa că îndrăgesc muzica populară și m-a invitat să merg la „Doamna Munților” acasă. Îmi amintesc emoționat cum am intrat în casă și mi-a spus „Mândrule, bine ai venit!”.

M-am întâlnit de două ori cu doamna Lucreția și, pot spune că, datorită ei am reușit să fiu mult mai aproape de folclorul românesc și să cânt cu mai mult drag. M-a ajutat faptul că m-a apreciat cum cânt și m-a încurajat să continuu. Doamna Lucreția a fost cea care l-a sunat pe maestrul Stelian Stoica pentru a mă trimte „în grija” lui. După aceea am ajuns la Ansamblul Jidvei și l-am cunoscut pe Stelian Stoica, un om minunat, pe care în apreciez pentru că promovează folclorul și marii artiști din toată țara. Anul acesta am reușit să obțin Premiul de Popularitate de la Festivalul Concurs „Lucreția Ciobanu” și cred că a fost un cadou din partea Doamnei Munților”, povestește Radu Goța.

„Mă bucur de energia pe care o primesc de la public”

Pas cu pas, interpretul sibian s-a inițiat în tainele folclorului românesc. A participat la numeroase concursuri și, datorită talentului, a obținut premii importante atât pentru cariera lui, cât și pentru zona Mărginimii Sibiului, pe care o reprezintă. În spatele acestui drum pe care l-a parcurs până acum este o muncă destul de grea, care implică repetiții, responsabilitate și dedicare. Radu Goța susține că premiile și concursurile au rolul de a-i forma pe artiști, însă, „cel mai important premiu este publicul”. El își dorește să transmită dragostea pentru folclor prin cântec, să ducă mai departe tradițiile și repertoriul marilor artiști ai muzicii populare românești.

„La fiecare spectacol și concurs mă bucur de energia pe care o primesc de la public, de aplauze și de feedback-ul artiștilor de renume ai folclorului românesc. Simt o mulțumire sufletească, știind că familia mă susține mereu și mama este cea mai fericită, după fiecare spectacol, se emoționează și se bucură pentru mine. Sunt sentimente pe care nu pot să le descriu în cuvinte. Viața de artist nu este ușoară, dar cel mai mult contează să lupți pentru ceea ce îți dorești, să înveți să treci peste emoții și să încerci să îți atingi scopul. Cânt cu drag pentru că iubesc folcorul românesc și îmi doresc să promovez tradițiile, muzica autentică românească, dar și repertoriul marilor artiști ai cântecului popular românesc. Prin promovarea folclorului autentic se păstrează identitatea culturală și se transmit tradițiile, din generație în generație. Încerc să readuc în fața publicului muzica populară de altă dată, de care, cel mai probabil, le este dor”, a mai adăugat Radu.

14258320_1205712582819658_699855420362558831_o-1

„Îmi doresc să fie mai mulți oameni care să aprecieze valorile culturale”

Radu Goța crede că  o carieră în muzică presupune „muncă și dăruire”, astfel poți rămâne acolo unde ai ajuns și poți să devii un artist mai bun, dacă înveți mereu. Deoarece consideră că muzica populară și agricultura sunt domeniile care definesc cel mai bine identitatea noastră, ca popor, a decis să studieze, la Sibiu, Științele Agricole, fiind student în anul I. Pentru viitor, Radu își dorește, în primul rând, să aibă familia aproape și să lupte pentru a-și îndeplini visurile.

„Cred că muzica populară și agricultură sunt mai apropiate de originile noastre. Îmi doresc să fie mai mulți oameni care să aprecieze valorile culturale, folclorul, agricultură și tot ceea ce ne reprezintă ca popor. De altfel, pentru a fi mai aproape de originile mele, îmi doresc să îi am pe cei dragi alături de mine și să îi văd fericiți și mulțumii de ceea ce fac eu. Consider că susținerea celor dragi și munca pe care o depun mă vor ajuta să îmi îndeplinesc unul dintre visurile mele, să fiu solist al Ansamblului Profesionist Cindrelul Junii Sibiului”, spune tânărul interpret.

Radu Goța este în prezent solist vocal al Ansamblului Ardealul, care aparține de Casa de Cultură a Studenților din Sibiu și face parte din formația AllSound Sibiu.

Sursă foto: https://www.facebook.com/Radu.Gota.tazzo?fref=ts

Iuliana ROF

 

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

