Ioana Ciuban, promotorul filmelor pentru care nu s-au inventat adjective: “Aducem în faţa spectatorilor alt gen de filme”

DSC02628-1

Prin pasiunea pentru cinematografie, Ioana Ciuban a reuşit să readucă în ochii publicului sibian bucuria de a merge la cinematecă. Proiectul „CINE M-A văzut la Habitus”, început acum patru ani şi sprijinit de apropiaţi, a devenit un loc de adunare a cinefililor şi se bucură astăzi de o audienţă numeroasă care apreciază diversitatea. După serile de film ceh sau maghiar, proiectul aduce, pe tot parcursul lunii noiembrie, filme emblematice ale cinematografiei franceze, contemporane și nu numai și pelicule românești proaspăt lansate precum “Acasă la tata”.

Reporter: Puteţi descrie momentul în care vi s-a aprins pasiunea pentru film?

Ioana Ciuban: În timpul studenţiei am fost voluntară la mai multe festivaluri precum: Festivalul Internaţional de Teatru sau Festivalul de Jazz. Mergând la toate mi-am dat seama că, din toate artele, îmi place cel mai mult cinematografia. În acel moment am realizat că de cinematografie sunt cea mai apropiată şi am început să mă concentrez pe voluntariate de gen.

R.: Cum aţi ajuns să demaraţi proiectul “CINE M-A văzut la Habitus”?

I.C.: Eu sunt pasionată de filme şi aşa am început să fac proiecţii. Iniţial, am colaborat cu diverse festivaluri precum: Festivalul Internaţional de Film Transilvania (TIFF), Astra Film Festival, dar şi cu altele din ţară şi din străinătate. După aceea m-am decis să fac proiecţii pe cont propriu. Astfel, acum patru ani, am început la librăria Humanitas cu o cinematecă. Acolo spaţiul era mai mic şi eu mi-am dorit tot timpul să cresc publicul cinefil din Sibiu. În acest moment, proiecţiile au loc la librăria Habitus unde spaţiul este mai mare şi, din punct de vedere tehnic, sonorizarea şi aparatura sunt mai bune.

“Scurtmertrajele, cele mai apreciate de publicul sibian”

R.: Ce proiecte au apreciat cel mai mult sibienii?

I.C.: Scurtmertrajele, cred eu, sunt cele mai apreciate de publicul sibian. Sunt mai uşor de digerat. Dacă ai o seară de scurtmetraje, din opt filme, cel puţin jumătate vor fi pe placul audienţei. Aici se pot combina mai multe genuri, precum: animaţie, comedie, dramă; poţi să treci de la o stare la alta şi, probabil, este mai antrenant pentru public.
“CINE M-A văzut la Habitus” este axat, în mare parte, pe filme europene, mai puţin cunoscute de public. De asemenea, încerc să aduc şi cât mai multe filme româneşti, pentru a sprijini cinematografia autohtonă, pentru că ne regăsim în filmele respective. Aducem în faţa spectatorilor alt gen de proiecții, în comparație cu cinematografele clasice.

Cel mai apreciat proiect pe care l-am avut a fost “săptămâna filmului românesc”, unde am avut trei proiecţii ale aceluiaşi film cu sala plină. Mie mi-ar plăcea să cred că succesul pe care l-a avut acest proiect se datorează dorinţei publicului de a susţine cinematografia românească.

R.: Din punct de vedere cinematografic, ce credeţi că îi lipseşte Sibiului?

I.C.: O sală de cinema, cu siguranţă. Din acest motiv noi facem proiecţii de film în spaţii neconvenţionale.

“Lumea redescoperă plăcerea de a merge la cinematecă”

R.: Această diversitate a atras publicul din Sibiu?

I.C.: Eu consider că da, lumea este interesată şi, în acelaşi timp, curioasă. Diversitatea atrage. Este important şi educarea publicului, deoarece, la astfel de proiecţii, nu te aştepţi să fie sala plină, dar cu timpul, lumea descoperă plăcerea de a merge la cinematecă. În plus, la difuzarea filmelor româneşti, am încercat, pe cât posibil, să aduc în faţa sibienilor, actorii şi echipa de producţie a peliculelor difuzate, astfel încât oamenii prezenţi să experimenteze şi modul în care a fost realizată producția.

R.: Cum intraţi în posesia filmelor?

I.C.: Noi încercăm să aducem cele mai premiate filme pe plan european, colaborând cu distribuitori români. Proiectul nostru se autofinanţează şi, din cauza asta, există anumite filme pe care îţi doreşti să le aduci şi nu reuşeşti din cauza lipsei distribuitorilor sau a costurilor prea mari. Fondurile pentru plata taxei de difuzare se strâng din banii obţinuţi din vânzarea biletelor.

Paula Văleanu

Iulia Mate

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

