Sibiu, Concert Volodymyr Lavrynenko “Mă străduiesc să transmit de fiecare dată publicului cântecul sufletului meu.“

  Aseară, la Sala Thalia, în cadrul celei de-a doua ediții a festivalului  de muzică clasică Clara Haskil,  pianistul de origine ucraineană Volodymyr Lavrynenko a reușit  timp de două ore să  transmită celor peste 150 de spectatori emoția și armonia muzicii clasice din operele unor mari compozitori, precum: Schubert, Chopin, Debussy și  Szymanowski. Imediat după spectacol, Volodymyr Lavrynenko a avut amabilitatea să ne acorde un interviu la cald.

12182476_1147861448575942_3744717039819139203_o

Elena Rață – Cine a fost Clara Haskil și cum vă inspiră?

Volodymyr Lavrynenko – Charlie Chaplin spunea despre Clara Haskil că este “un geniu” al muzicii clasice internaționale, ce a marcat secolul XX. Deși numeroși critici și muzicieni de renume internațional i-au pus în lumină din frageda copilarie valoarea, cariera concertistică a pianistei s-a desăvârșit însă abia spre vârsta maturității târzii, rămanînd însă și până astăzi un reper în ceea ce privește căutarea perfecțiunii pentru noi cei, care mergem pe aceeasi cale.  Chiar daca s-a nascut la Bucuresti, pianista  s-a stabilit in 1942 la Vevey, Elveția, unde are loc cu o tradiţie de peste 50 de ani, într-un gest de recunoaștere, unul dintre cele mai importante concursuri de muzică clasică din lume, ce îi poartă numele: Concursul Internațional de Pian Clara Haskil.

E.R. – Cu ce merite se mândrește în acest moment pianistul  Volodymyr Lavrynenko?

V.L. –  Am fost laureatul mai multor concursuri naționale și internaționale, printre care Premiul I la Concursul Internațional A. Karamanow din Symferopol/Ucraina, Premiul III la Concursul Internațional Vladimir Horowitz din Kiev/Ucraina, Premiul III și Premiul Publicului la „Concursul Val Tidone, premiul Silvio Bengali” din Val Tidone/Italia și Premiul Kiefer Hablitzel-Stiftung.

E.R. – Pe care scene ați reusit să mai urcați pană acum?

V.L. – Ca solist și muzician de cameră, am susținut concerte în Ucraina, Republica Cehă, Polonia, România, Rusia, Franța, Germania, Italia și Elveția, unde am concertat în cadrul Fundației Chopin Berna, Menuhin-Festival din Gstaad, Murten Classics Festival, precum și ca solist la concertul de deschidere al Festivalul de Muzică de la Berna 2009.

E.R. – La ce vă gândiți, atunci când cântați la pian?

V.L.– Eu nu cred că e vorba de anumite gânduri, ci e vorba mai  mult de emoții. Un artist are nevoie de public, la fel de mult cum publicul are nevoie de un artist. Iar eu mă străduiesc să transmit de fiecare dată publicului cântecul sufletului meu îmbinat cu un tip de emoție, care poate fi trăit numai în intimitatea sălii de concert.

E.R. – Chiar dacă sunteți destul de tânăr, mai mult de 25 ani deja i-ați dedicat pianului. Când v-ați dat seama, că pianul este mai mult decît o pasiune?

V.L. –  A fost un drum lung și dificil. De trei ori am vrut să renunț la pian, pe cand eram copil. Făceam repetetii zilnice a cate cinci-șase ore pe zi, ceea ce pe atunci mi se părea greu și plictisitor. Însă, pe la 15 ani, deja eram convins că asta e ceea ce doresc să fac în viață, pentru că altceva mai bun decat să cânt, nu puteam pur și simplu să fac.

E.R. – Unde vă simțiți acasă, în Ucraina, Germania sau pe scenă?

V.L. – Casa mea este acolo unde mă aflu. Nu mă simt legat de anumite locuri, ci mai degrabă de oameni. Atunci când plec în Ucraina, nu mă duc neapărat să-mi revăd patria, ci doar familia și prietenii pe care îi am acolo.

E.R .– Sunteți pentru prima dată la Sibiu?

V.L. – Da, sunt pentru prima dată la Sibiu. Am fost și la București acum 15 ani, însă nu prea mi-a plăcut. Sibiul  însă e un oraș minunat, e un oraș mic, dar foarte cald. Seamănă mult cu orașele din Germania, dar am simțit și o asemănare cu orașul meu natal.

E.R. – Ce ați dori să transmiteți celor care doresc să vă urmeze calea și să aibă o carieră în muzică clasică?

V.L. – Pentru început aș dori să îi previn, că este vorba de o muncă colosală la mijloc. Iar dacă își doresc să facă asta, doar pentru plăcerea proprie, mai degrabă îi sfătuiesc să renunțe, pentru că e vorba de un mare efort fizic și psihologic.

E.R. – Care este cel mai mare vis a lui Volodymyr Lavrynenko?

V.L. – Să-mi construiesc o casă și să-mi întemeiez o familie.12191236_1147861581909262_5354457618681632289_o

Volodymyr Lavrynenko s-a născut pe 26 aprilie 1984, în Ucraina și a început să studieze pianul la vârsta de doar 5 ani. Și-a facut studiile la Lysenko Special Music School și la Conservatorul T.I.Tchaikovsky din Kiev. Din 2006, a studiat la Hochschule der Künste Bern, studii pe care le-a terminat cu distincție în 2009. Apoi și-a început studiile la Hochschule Luzern Musik. Din 2014 s-a mutat în Hamburg, Germania. Iar ca urmare a premiului publicului obținut la „Deutscher Klavierwettbewerb Polnischer Musik” în Hamburg iulie 2015, a fost invitat și în cadrul Festivalului Internațional Clara Haskil de la Sibiu, care s-a desfasurat în perioada 26 octombrie – 2 noiembrie 2015,  pe scena Sălii Thalia din Sibiu.  Mai multe detalii despre pianistul ucrainean puteți găsi aici.

Elena Rață

Acest articol a fost publicat în Uncategorized. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

